Az iskoladráma iskolapéldája: a Szent Ignác-musical útja az Erkel színpadáig

Az olimpikonok sem edzés nélkül lesznek bajnokok. Így van ez a miskolci Fényi Gyula jezsuita gimnázium 14-18 éves diákjaiból álló 120 fős Magis kórussal is. A Szent Ignác-musical bemutatóját az Erkel Színházban ugyanis számos előadás, bennmaradós hétvége és turné előzte meg. A következőkben a darab előkészületeinek kulcsszavai alapján adunk betekintést a színpadra állítás folyamatába. Nagy Luca írása.

Bennmaradós hétvége

A program szerves része három bennmaradós hétvége december és március között. Ekkor a kórus tagjai (az öregdiák segítőkkel kiegészülve) birtokba veszik az iskola tornacsarnokát. Itt együtt kelnek és fekszenek, együtt játszanak és imádkoznak, együtt énekelnek és táncolnak, és mindeközben – szinte észrevétlenül – az egyes műhelyekben színpadra viszik a darabot. Ezek a hétvégék adják a darab lelkét, sőt a reggeltől estig tartó munka során a közösség is erősödik. Egy ilyen hétvége után, melyet mindenki a szabadidejéből áldoz a kórusra, hétfőn reggel máshogy köszöntik egymást a diákok az iskolaudvaron.

Turnék, előadások

A musical Erkel Színházban történő bemutatóját több előadás is megelőzi. A darab első nyilvános főpróbáját április elején tartották Miskolcon, majd ezt követte három turné, tíz előadással, melyből kiemelkedik a miskolci Művészetek Házában megrendezett bemutató. Minden előadásnak megvan a szerepe és különlegessége. Az első zártkörű főpróbán látja mindenki először egyben a darabot: a kórustagok egymás jeleneteit, a rendezők a színpadképet, a technikusok a technikai igényeket. Egy-egy előadás után finomodnak a részletek: hová kell több fény, hol kell a színpadon picit jobbra vagy balra állni, hogyan tartsák a szereplők a kezüket, mennyi idő van arra, hogy a hangosítást szolgáló mikroportokat egymásra átrakják, hol kell a zenét még jobban lehúzni vagy felerősíteni.

Műhelyek 

A Magis kórus nem a klasszikus színházi módszerrel állítja színpadra darabjait, hiszen erre az iskolai keretek között nincs is lehetőség. A kórus tagjai kisebb csoportokban, műhelyekben teljesednek ki. Az Ignác-musical 11 ilyen műhely munkája révén született meg. A műhelyek kapcsolódnak a darab témájához, de van mélyebb jelentésük is: általában a mű örök érvényű mondanivalójára világítanak rá.

A diákok a bennmaradós hétvégék egyikén kerülnek be az egyes műhelyekbe úgy, hogy maguk választhatják ki azt, amelyik a legközelebb áll a személyiségükhöz vagy az adott élethelyzetükhöz. Így válik lehetővé, hogy a 120 diák mindegyikének legyen valamilyen szerepe. A műhelyek vezetője általában egy tapasztaltabb diák, aki a csoportot összetartja, formálja, és ha arra kerül a sor, ő dönt arról, hogyan is nézzen ki egy jelenet, koreográfia a darabban. Ennek a kiemelt szerepnek nem pusztán a hatékonyság a célja, hanem a jellemfejlődés is: ha vezető vagyok, felelősséget kell vállalnom a döntéseimért; ha pedig a csapatnak egy tagja vagyok, el kell fogadnom, hogy nem feltétlenül az én ötletem lesz a befutó.

Próbák

A műhelyek a keddi kóruson tudnak órai keretek között gyakorolni, egyébként sokszor szabadidejükben kell próbálniuk. Mivel egy énekekkel teli darabról van szó, nagy hangsúlyt kellett fektetni a dalok megtanulására, begyakorlására, előadására is. A szólót éneklő diákok szabadidejükben keresik meg egymást és tanáraikat, és olykor késő estébe nyúlóan énekelnek, próbálnak. Nem meglepő egy-egy olyan üzenet, ami így szól: „Nem érsz rá véletlenül este 7-kor énekelni egy kicsit a drámateremben?”

 

Technikusok

A musical technikusi stábja külön csapat, melyet idén végzős diákjaink alkotnak egy, az iskolában dolgozó öregdiák vezetésével. Ők kezelik a színpadi hang- és fénytechnikát, biztosítják a zenei alapot, beállítják a mikrofonokat és mikroportokat – tehát akik nélkül nincs előadás. A háttérben vannak, de a munkájuk felbecsülhetetlen.

Háttérstáb

A Jezsu által bemutatott darabok szereplői a Magis kórus tagjai, akiket az iskola tanárai és öregdiákjai fognak össze és segítik. A kórus vezetője és a mű rendezője Herpainé Velkey Klára, akit két kolléganője (nem mellesleg az iskola öregdiákjai), Béres Vera és Paholics Erzsébet segít. Ezt a csapatot öregdiákok kísérik, akik – maguk is volt, tapasztalt kórustagként – részt vesznek a bennmaradós hétvégéken, a turnékon és az előadásokon. Amikor ilyen nagy létszámú csapatról van szó, már a jelenlétük is nagy segítség, de kivették a részüket a pakolásban, s ők a színfalak mögött súgók és első rajongók. Mindezt önként, szabadidejükben, tanulmányaik vagy éppen munkájuk mellett teszik.


A MAGIS KÓRUS TAGJAI

A kórus tagjai 9-12. évfolyamos diákok. Hetente egyszer próbálnak 80 percet. A kórus feladata idén sem csak a musical betanulása, hanem minden iskolai programon feltűnnek a tanév folyamán, a megemlékezések, szentmisék, ünnepek állandó zenei közreműködői, de minősítő versenyeken, kórustalálkozókon, városi rendezvényeken is fellépnek. A kórustagsághoz nincs meghallgatás, bárki bekerülhet, aki vállalja a szolgálatokban való részvételt és az elköteleződést. A szerepekre nincs a szó szoros értelmében vett casting, hanem a diákok személyisége, karaktere, énképe számít a szerepválasztásban, szereposztásban.

Frissítve: 2022. augusztus 23.