
2022 első és második felében több hónapot Afrikában töltött Sajgó Szabolcs SJ, hogy folytassa az év elején megkezdett szabbatikumát, vagyis elvonulását, és szakértőként segítse azt a hazai stábot, amely filmet forgat két korábbi magyar jezsuita misszionáriusról. Személyes hangvételű beszámoló a M.I.N.D. 2022. téli számából.
Megborzongtam. Arra ébredtem, hogy ösztönösen magamra húzom a takarót. Éjszaka van, kinn már csak 29 fok, a szobámban 25. A légkondi éppen felduruzsol. Néhány szúnyog táncol a fejem körül. Apróbbak, talán a háló résein szöktek át, talán az ajtó nyitásakor voltak jó helyen, jó pillanatban. Csípésük a nagyobbakétól nem különbözik.
Ez az egyszerű szálláshely kicsit megváltozott az elmúlt fél évben. A felújítást befejezték. Internet ugyan „éppen nincs”, de a szolgáltatások kicsit rendezettebbek, csoportunk esti érkezésére is többen mozdultak. Az idős olasz eladta szállóját egy hithű muzulmánnak, de vacsorához azért behoztak volna sört valahonnan, ha kérünk. A személyzet részben változatlan, jókedvűen emlékeztek áprilisi találkozásunkra, mikor a dokumentumfilm forgatását előkészíteni itt jártunk és a magunk mosta ruhákat szárítani szanaszét teregettük, nem gondolva a látványra. Nagy blama volt nekik, ezért most azonnal mondták, hogy a mosatás benne van a szolgáltatásokban.
A Jó jelek folyója

Quelimanéban vagyunk, Mozambik második legnépesebb tartománya, Zambézia fővárosában, Madagaszkárral szemben, a Zambézi torkolatánál. A tartomány népsűrűsége fele a magyarországinak, 5,1 millióan laknak 103 ezer km2 területen. A várost muszlim kereskedők alapították, eredetileg szuahéli kereskedelmi központ volt, majd rabszolgapiacként fejlődött.
Vasco de Gama Indiába tartva 1498-ban kikötött itt. A folyót elnevezte „A jó jelek” folyójának (Bons Sinais), amely nevet ma is használják. A portugálok megtörték a muszlim dominanciát. Gyarmatukra itt érkezett hajón Lisszabonból Czimmermann István, az első magyar jezsuita mozambiki misszionárius 1886 elején, majd pár év múlva kalocsai elöljárója, Menyhárth László, a XX. század legelején pedig – mikor a két úttörő már halott volt – Longa Jakab, Rodenbücher István és Moskopp Gáspár magyar jezsuiták.
Czimmermann ezen a mangrovemocsaras, óceánparti tájon azonnal súlyos beteg lett. A váltólázban nem halt meg, amint meghalt sok lelkes, önfeláldozó társa, aki Jézusért minden nehézségre vállalkozott, és aki még a tényleges munka megkezdése előtt vagy nagyon hamar az után megtért Teremtőjéhez. Czimmermann hónapokig betegeskedett itt, mielőtt elindulhatott kijelölt állomáshelyére, a Zambézi mentén Afrika belseje felé, a 400 kilométerre lévő Boromába.

Az előző nyáron alapított boromai misszióban a nyungvét beszélték, ezért betegsége alatt elkezdte ezt tanulni. Szótár, írott nyelvtan nem volt – az írásbeliséget majd igazából többek között ő teremti meg –, ezért a növényekre, állatokra, különféle tárgyakra, helyzetekre mutogatva faggatott mindenkit, majd leírta, amit hallott, úgy, ahogy tudta. A beszélt nyelv alapján kellett kitalálnia és rendszereznie a nyelvtant. Hamar meg is kapta a „Kérdező Ember” nevet. Nem ő volt az egyetlen, aki a nyungve nyelven „dolgozott”, de talán őt lehet a leghatékonyabbnak tekinteni. Egy francia jezsuitát, Victor Joseph Courtois-t is említeni kell, aki három évvel volt idősebb Czimmermannál, három évvel korábban érkezett Mozambikba és túlélte Czimmermannt. Missziókat alapított, Tete plébánosa lett, tanulmányozta a bennszülött nyelveket, és eredményeit könyvben is összefoglalta.
Újjáépülni a romokból
Most november elejét írunk 2022-ben, közeledik az esős évszak. Amerre járunk, mindenütt égetik az erdőt, a mezőt, hogy termékenyebb legyen majd a talaj. És azért is, hogy lakóhelyeik körül így pusztítsák az élősködőket, hogy a kígyókat, ragadozókat messzebbre űzzék. A tüzeket pár gyerek őrzi vagy senki, amint látjuk az ország legnyugatibb településétől, Zumbótól három hete keletre tartva a Zambézi mentén. Utunk fordítva halad, mint áprilisban, mikor bejártuk és megterveztük a forgatási helyszíneket. A játékfilmes elemeket tömbösítettük, aztán a két színészt elengedve dolgozunk tovább.
A két fő helyszín a Tete melletti Boroma, illetve a Zumbo melletti Miruru. Ez az a két igen híres missziós központ, amelyért a két magyar jezsuita odaadta az életét, és amely missziók sorsa 1910-től máig rommá pecsételődött az akkori egyházellenes portugál politikai fordulat következtében. Most a feltámadás jelei látszanak a két romhalmazon: Boroma már részben használatban van, Miruru pedig elindult az újjászületés felé. Mindkettő a tetei püspökhöz tartozik. A consolata szerzetes misszionáriusból főpásztorrá lett Diamantino atya igen szívén viseli, hogy a két helyszín ismét maradéktalanul az evangélium terjesztésének szolgálatába álljon. Egyházmegyéje egy másik romjával is szépen halad ezen az úton. A Malawi határ közelében, Zóbuéban a valamikori nagyszeminárium teljesen lepusztult az államosítása után, majd nemrég, teljesen romosan visszaadták az egyháznak. Ma majdnem teljesen helyreállítva szolgálja a szenvedélybetegek gyógyulását. Afrika déli országaiból vannak ott alkohol- és mindenféle kábítószerfüggők, akik Jézus segítségével keresik a gyógyulást. Egy dél-afrikai fiatallal beszélgettem hosszan. Úgy jellemezte az egyéves programot, hogy az hasonló a romos hely újjászületéséhez: lepusztult, rommá lett életük Zóbuéban Jézus segítségével újjászületik.
Évente több aratás
Czimmermannhoz hasonlóan Menyhárth László által is nagyot tett Jézus a mozambiki emberek asztalára. Szó szerint. Hisz Menyhárth természettudományos érdeklődése és elismert tudása révén a táplálék bizonytalansága megszűnt. A megfelelő talaj, az öntözéshez egész évben rendelkezésre álló víz és az egészséges természeti környezet megkeresése lehetővé tette a korszerű, kiterjedt ültetvények létrehozását, a több aratást évente, az éhínség megszüntetését. A kísérleti ültetvényeken új haszonnövényeket is kezdtek meghonosítani. Az európai telepesek erkölcstelen életétől távolabb létrehozott misszió, az iskolák és a kollégiumok segítették, hogy az afrikaiak igazán megismerjék Jézus örömhírét, nagyobb bizalommal fogadják el és hatékonyabban alakulhasson életük valóban boldogabbá és emberibbé.

Jézus igazi apostolaiként legfontosabb mindkettőjüknek a Krisztus által hozott új élet volt egyénileg és közösségileg (az egyház megtartó közössége nélkül nincs kereszténység), valamint az ezt lehetővé tevő és semmivel nem helyettesíthető eszközök, a Megváltó által adott, belőle forrásozó szentségi élet elmélyítése. Minden kezdeményezésük, újításuk, áldozatuk, tudományos eredményük innen kapta környező világukat forradalmasító isteni ihletét, az emberszeretet fénylő csillagának vezetésével.
Forgolódom az ágyban, a müezzin hajnalhasadás előtti hangja kíséretében lassan légiesülnek agyamban a valóság megtartó és rabtartó keretei. Bevillan, hogy hamarosan kelni kell, indulni kameravégre venni a régi kikötő alig fellelhető nyomait és a régi katedrálist, amiben Czimmermannék bizonnyal jártak, és amit romos állapotából egy lokálpatrióta társaság nemrég felújíttatott, majd augusztustól idegenforgalmi látványosságként, kulturális események és puccos esküvők helyszíneként használ, mert a helyi egyház erőtlen volt a hit javára felújítani. Vár a frissen operált ferences püspök is, aki a betegágyán felkészült a mozambiki magyar jezsuitákból, és akinek távoli piciny néger falucskájában, ahol felnőtt, a templom patrónusa magyarországi Szent Erzsébet, akiről semmit nem tudott, mert a templomi felirat Santa Isabel de Hongria, és így nem talált róla semmit…
Van egy órám felkelésig, röppen el tudatommal a gondolat, mielőtt a takarót magamon újra igazítva még átölel egy röpke álom.