Legyünk olyan tanárok, akik hitre inspirálnak!
Milyen szerepe van a személyes hitre jutásban a 21. század iskoláinak? Hogyan segíti elő a vallásos nevelést a jezsuita iskolák közös kincse: a Szent Ignác-i lelkiség és az ebből kinőtt ignáci pedagógia? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a JECSE, az európai jezsuiták általános- és középiskolai oktatásért felelős bizottságának tagjai legutóbbi, magyarországi tanácskozásukon.
November 25. és 29. között a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda (Jezsu) látta vendégül José Alberto Mesa SJ-t, a Jézus Társasága oktatásért felelős titkárát, Dalibor Renić SJ-t, az európai jezsuita provinciálisok konferenciájának vezetőjét és a JECSE tagjait. A konferencia résztvevői 11. évfolyamos diákok idegenvezetésével bejárták az iskolát, találkoztak a tanári karral és a kollégistákkal közösen ünnepelték a szentmisét.
A tanácskozás célját José Mesa SJ így foglalta össze: a jezsuita oktatás-nevelés három pillére
- a magas színvonalú akadémiai képzés,
- az élő hitre nevelés
- és a társadalmi igazságosság előmozdítása iránti elköteleződés erősítése.
Bármilyen tantárgyat tanít is valaki egy jezsuita iskolában, valójában ezt a három területet fejleszti a diákokban úgy, hogy példát mutat bennük.
A Jézus Társasága oktatási intézményei júniusi indonéziai globális tanácskozásukon arról gondolkodtak közösen, hogyan lehet hitet inspirálóan nevelni a 21. században. Az ott lefektetett alapelveket a kontinensek, régiók és országok saját kontextusukra fordítják le, ez történt most Miskolcon is.
„A Jezsu diákjain, akikkel találkoztam, érezhető az öröm, a reménység és a vágy arra, hogy aktívan részt vegyenek a világ dolgaiban. Ez a cél a pedagógus felelőssége, aki nemcsak valamilyen szaktárgyat tanít, hanem az ignáci gyökerekből táplálkozva modellezi a kiteljesedett embert. A valódi jezsuita oktatás nem a fejben zajlik, hanem a szívben. A Szent Ignác-i lelkiség 500 év óta megérinti és átformálja az embereket, formálja és táplálja a pedagógusokat, és rajtuk keresztül, az ő munkájuk eredményeképpen a fiatalokat" – nyilatkozta a főtitkár.
A JECSE (Jesuit European Committee for Primary and Secondary Education) az Európában és a Közel-Keleten található jezsuita általános és középiskolák hálózata. 21 országban 225 intézmény a tagja, 174 372 tanulóval, 116 113 pedagógussal és 145 jezsuitával. A mostani találkozón a 21 ország 28 képviselője vett részt. A magyar rendtartományt és a miskolci magyar jezsuita gimnáziumot Holczinger Ferenc SJ, a Jezsu igazgatója képviseli.