III. Jezsuita futás 2021 – Testi és lelki felkészülés

Szeptember 25-én harmadik alkalommal szervezzük meg a „jezsuita futást”, a közösségi terepfutást és gyaloglást a makkosmáriai kegytemplom és a Sodrás utcai jezsuita rendház között, lehetőséget adva a rendünk iránt érdeklődőknek, hogy ilyen körülmények között is megismerhessenek bennünket. A Szent Ignác megtérésének 500. évfordulója alkalmából hirdetett jubileum évben sajátos keretet és tartalmat adunk a sportolásnak. Az esemény fél 10-kor Makkosmárián a P. Vízi Elemér SJ provinciális által bemutatott szentmisével kezdődik.

A résztvevők a táv teljesítése közben a Szent Ignác megtérésében szerepet játszó helyszínek közül az öt legfontosabbat ismerhetik meg. Az állomásokon a rend tagjainak személyes beszámolói által közelebb kerülhetnek nemcsak Szent Ignác, hanem saját életük sikereihez, kudarcaikhoz, megtérésélményükhöz, Jézus közelében megélt tapasztalatukhoz. A futás egészét a tanuló rendtagokért, valamint jezsuita hivatásokért ajánljuk fel, mindenkit arra biztatva, hogy ehhez a szándékhoz bátran hozza magával saját élethelyzetéből fakadó felajánlását is.

Július 10-től kezdődően egy lelki és testi edzéstervvel készülünk számotokra:  Nagy Bálint SJ gondolataival már lélekben hangolódhattok és elkezdhetitek végig járni Szent Ignác útját, kezdőknek és haladóknak szóló edzésterveinkkel pedig a testeket is formába hozhatjátok.

1. állomás: Világi sikerek (Szent Ignác Loyolában)

2. állomás: A kudarc tapasztalata (Szent Ignác Pamplonában)

3. állomás: Megtérés (Szent Ignác Manrésában)

4. állomás: Közel lenni Jézushoz (Szent Ignác Szentföldön)

5. állomás: Megtalálni Istent mindenben (Szent Ignác Párizsban)

 


1. állomás: Világi sikerek (Szent Ignác Loyolában)

Felkészülésünk első két hetének témája a világi sikerek. Loyolában vagyunk, Szent Ignác keresi önmagát, hogy ki lesz ő valójában. Arra hívunk meg benneteket, hogy merjetek a készülésetek alatt elmélkedni a következő kérdésekről:

  • Mit jelent nekem a siker?
  • Mit jelent az egyéni sikerem?
  • Hogy képzeled el magad sikeresnek a következő időszakban?

A fizikai felkészüléshez ajánlott terv:

Fontos alapelv: fokozatosan növeljük a terhelést és 2-3 erősebb hetet követően egy lazább, pihenősebb hét következik! Figyeld a tested jelzéseit és rugalmasan igazítsd magadra a tervet!

Lassan kezdjétek, mind a testi, mind lelki felkészülést – legyetek nagylelkűek magatokkal!

Az elején a cél a heti 8-10 km teljesítése. Aki hetente háromszor tud futni, az a tól-ig-nál az alacsonyabb értéket vegye alapul, aki csak kétszer, annak ajánlott a hosszabb, hogy kb. meglegyen a heti össztáv is. A heti alkalmakat arányosan jó elosztani, két alkalom hét közben és egy hétvégén. Azokon a napokon, amikor nincs futás és van rá lehetőség, érdemes a futásokat úszással, biciklizéssel, gyaloglással, esetleg erősítő (törzsizmok!) edzéssel kiegészíteni. A következő beosztást akár naplóként is használhatod.

július 12. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 13. (kedd): 3-4 km futás
július 14. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 15. (csütörtök): 3-4 km futás
július 16. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 17. (szombat) vagy július 18. (vasárnap): 4 km futás
július 19. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 20. (kedd): 3-4 km futás
július 21. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 22. (csütörtök): 3-4 km futás
július 23. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 24. (szombat) vagy július 25. (vasárnap): 4 km futás

A futás mellett nagyon fontos a pihenés és a regeneráció, ez is része a felkészülésnek. Találj erre is időt, és a fizikai felkészülés mellett a lelki felkészülésre is figyelj, továbbá arra, hogy a kettő hogyan egészíti ki egymást.


2. állomás: A kudarc tapasztalata (Szent Ignác Pamplonában)

Felkészülésünk második két hetének témája a kudarc tapasztalata. Pamplonában vagyunk, ahol Ignác a spanyol király felhívására hadba indult mint lovag. 1521 pünkösd vasárnapján Pamplona várának védelmében súlyosan megsebesült egy francia ágyúgolyótól. Az egyik lába súlyosan megsérül, és ezzel együtt karrierje és törekvései is összetörnek. Nem az történik, amit szeretett volna…

Arra hívunk meg benneteket, hogy ízlelgessétek a kudarc tapasztalatát a készülésetek alatt, merjetek fantáziálni a következő kérdésekről:

  • Mit jelent számomra a kudarc?
  • Az életemben lévő kudarcok vajon a végét vagy valami újnak a kezdetét nyitják meg?
  • Tudom-e lehetőségként szemlélni a megélt kudarcokat?
  • Érzékelem-e, hogy Isten megmutatja önmagát a kudarcaimban?

A fizikai felkészüléshez ajánlott terv:

Jótanács: ha nem megy úgy a futás, ahogy szeretnéd (kudarcot élsz meg), légy türelmes magadhoz, fogadd el, tarts ki a futás mellett!

július 25. (szombat) vagy július 25. (vasárnap): 4 km futás
július 26. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 27. (kedd): 4 km futás
július 28. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 29. (csütörtök): 3-4 km futás
július 30. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
július 31. (szombat) vagy augusztus 1. (vasárnap): 5 km futás
augusztus 2. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 3. (kedd): 3-4 km futás
augusztus 4. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 5. (csütörtök): 3-4 km futás
augusztus 6. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 7. (szombat) vagy augusztus 8. (vasárnap): 5 km futás


3. állomás: Megtérés (Szent Ignác Manrésában)

Felkészülésünk harmadik két hetéhez érkeztünk. Ebben az időszakban Manrésában járunk, ahol Ignác egy évre elvonult, és elcsendesedve kereste Isten akaratát, az Ő közelségét. 

Lelki felkészülésünk ezen pontján arra hívunk meg benneteket, hogy forgassátok magatokban a következő gondolatokat, kérdéseket:

  • Merjem elképzelni, hogy befutok a célba, hogy képes vagyok rá!
  • Mi az, ami beindítja a fantáziámat, hogyan képzelem el önmagam?
  • Lelkileg hogyan haladok a találkozás felé?

A fizikai felkészüléshez ajánlott terv:

Jótanács: Ignáchoz hasonlóan merj elképzelni! Ő kétfajta fantáziálás között tett különbséget: az egyik után ürességet érzett, a másik után egyfajta belső elégedettség, vidámság lett úrrá rajta. Keressük most ez utóbbit a futásban is!

augusztus 9. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 10. (kedd): 4-5 km futás
augusztus 11. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 12. (csütörtök): 3-4 km futás
augusztus 13. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 14. (szombat) vagy augusztus 15. (vasárnap): 6 km futás
augusztus 16.. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 17. (kedd): 4-5 km futás
augusztus 18. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 19. (csütörtök): 3-4 km futás
augusztus 20. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 21. (szombat) vagy augusztus 22. (vasárnap): 7 km futás

Azokon a napokon, amikor nincs futás és van rá lehetőség, érdemes a futásokat úszással, biciklizéssel, gyaloglással, esetleg erősítő (törzsizmok!) edzéssel kiegészíteni.


4. állomás: Közel lenni Jézushoz (Szent Ignác Szentföldön)

Felkészülésünk negyedik két hetével már egyre közeledik találkozásunk ideje. Ignác megtérésének folyamatában a Szentföld állomásához érkeztünk, egészen közel vagyunk Jézushoz, ott ahol ő egykor élt.

A következő időszakunk témája a „merni lépni 一 közel lenni Jézushoz” gondolat. Most már nem csak fantáziálunk, hanem talán valami megszületik a képzeletünkben: ahol eddig ízlelni tanultunk az előző hetekben, most oda akarunk lépni, LÉPNÜNK kell. Erre a lépésre bátorítunk most mi is bennetek mind fizikailag, mind lelkileg.

Arra hívunk meg benneteket, hogy lelki készülésetek során a következő kérdéseken, gondolatokon elmélkedjetek:

  • Hol van most Jézus?
  • Mi segítene odalépni hozzá?
  • Hogyan tudnál közel kerülni ahhoz a „helyhez”, ahol közel érzed magadhoz az Istent? 

A fizikai felkészüléshez ajánlott terv:

Jótanács: Az edzéstervben sem elegendő csak olvasni, nézni a videókat, hanem lépni kell, akár csak egy kicsit is. Az edzéseid alkalmával – ha van rá lehetőséged – térj be egy közeli templomba vagy állj meg egy szép kilátás előtt. Lépj be Isten jelenlétébe, légy közel hozzá!

augusztus 23. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 24. (kedd): 4-5 km futás
augusztus 25. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 26. (csütörtök): 3-4 km futás
augusztus 27. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 28. (szombat) vagy augusztus 29. (vasárnap): 8 km futás
augusztus 30. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
augusztus 31. (kedd): 3-4 km futás
szeptember 1. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 2. (csütörtök): 3-4 km futás
szeptember 3. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 4. (szombat) vagy szeptember 5. (vasárnap): 6-8 km futás

Aki hetente háromszor tud futni, az a tól-ig-nál az alacsonyabb értéket vegye alapul, aki csak kétszer, annak ajánlott a hosszabb, hogy kb. meglegyen a heti össztáv is.


5. állomás: Megtalálni Istent mindenben (Szent Ignác Párizsban)

Felkészülésünk ötödik, egyben utolsó két hetéhez érkeztünk. Párizsban járunk, ahol Ignác elkezd tanulni, társakat talál. Felkészülésünk lelki témája a Istent megtalálni mindenben” gondolat. Bízunk benne, hogy a közös fizikai és lelki készület segít rátalálni az életetekben Isten jelenlétére, és vele haladni.
Elgondolkodtató lehet a kérdés: Isten tényleg ott van-e mindenben? Arra hívunk benneteket, hogy keressük ezt közösen felkészülésünk utolsó szakaszában. Figyeljétek, hol van hála és öröm a napjaitokban, és elmélkedjetek az alábbi kérdésekről:

  • Hogyan találjuk meg Őt a mindennapokban?
  • Hol van Ő számunkra?
  • Vajon eszünkbe jut-e, hol éreztünk hálát az elmúlt időszakban?

A fizikai felkészüléshez ajánlott terv:

Jótanács: Hívjátok meg Istent a futásotokra. Hadd mutassa meg Ő, hogy hol közeledik hozzátok. Nyugodtan kérjétek, hogy segítsen benneteket ezen az úton.

szeptember 6. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 7. (kedd): 4-5 km futás
szeptember 8. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 9. (csütörtök): 3-4 km futás
szeptember 10. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 11. (szombat) vagy szeptember 12. (vasárnap): 9 km futás
szeptember 13.. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 14. (kedd): 4-5 km futás
szeptember 15. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 16. (csütörtök): 3-4 km futás
szeptember 17. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 18. (szombat) vagy szeptember 19. (vasárnap): 10 km futás
szeptember 20. (hétfő): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 21. (kedd): 3-4 km futás
szeptember 22. (szerda): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 23. (csütörtök): 3-4 km futás
szeptember 24. (péntek): opcionális mozgás vagy pihenőnap
szeptember 25. (szombat):  JEZSUITA FUTÁS

A futás mellett nagyon fontos a pihenés és a regeneráció, ez része a felkészülésnek. Találjatok erre is időt! A fizikai felkészülés mellett a lelki felkészülésre is érdemes figyelni, továbbá arra, hogy a kettő hogyan egészíti ki egymást.

 

Frissítve: 2021. szeptember 06.