Szaxofonszó búcsúztatta a Jézus Szíve templom orgonáját

A hangszert a január 13-án éjszaka megrendezett búcsúkoncert után öt nap alatt el is bontották. Teljesen megújulva és stílushűen kibővítve egy év múlva lesz újra hallható.

A pesti Jézus Szíve Jezsuita Templom orgonáját 1894-ben építették, ám már az 1909-es szentelésre teljes egészében átalakították, s ebben a formájában a temesvári Wegenstein-gyár egyik mesterműve lett. A hangszert 1954 és 2013 között további hat alkalommal alakították át, a rózsaablakot eltakarva hátratolták és kibővítették, szinte minden részegységét lecserélték, regisztereinek hangzását megváltoztatták. A számtalan, egyre kevésbé alapos és igényes beavatkozás következtében mai formájában a szerkezet az utolsókat rúgja: elektronikája elöregedett, többször módosított hangzásképe nem tükröz valódi művészi koncepciót.

A hangszer 2019. január 13-án éjszaka szólalt meg utoljára teljes felújítása előtt. Az este fél tízkor kezdődő koncert négy blokkból állt. Elsőként a teltházas Jezsuita Nyolcason is közreműködő Horváth Márton Levente orgonaművész-zeneszerző szakrális műveiből hallhattunk válogatást a komponista és Seleljo Erzsébet klasszikusszaxofon-művész előadásában. A második félóra főszereplője Martin Sturm sokszoros versenygyőztes fiatal német orgonista volt, aki a legendás Mélies-némafilmre, Az utazás a Holdban című negyedórás mozira improvizált. (Az erre az estére kölcsönzött hatalmas mozivásznon a film előtt és után a karzaton játszó művészeket lehetett közeli élőképen követni). Őt a felújítás során szakértőként is közreműködő Szabó Balázs orgonaművész, miskolci jezsuita öregdiák követte, aki Johann Sebastian Bach közkedvelt d-moll toccata és fugáját szólaltatta meg, illetve hangzó illusztrációk segítségével röviden bemutatta az orgona leromlott állapotát, és a tervezett munkálatokat. A koncert közben a vasárnap esténként szokásos forralt bor mellé frissen sült farsangi fánkkal is kedveskedtek a templom önkéntesei a kertben.

Már késő éjszaka az ez alkalommal háromfősre bővülő 4 Méter Duó, azaz Premecz Mátyás Hammond-orgonista, Badics Márk (dob) és Kováts Gergő (szaxofon) adott fergeteges hangulatú akusztikus jazzkoncertet. Végül az est záróakkordjaként éjfélkor egy fohász, és – az utolsó percekig kitartó, ekkorra már másfélszáz fősre olvadt közönséggel közösen elénekelt – utolsó hálaadó ének után Burik Gábor kántor jelképesen lekapcsolta a hangszert. A zenei blokkok között Végh Dániel kulturális menedzser összefoglalta az orgonaprojekt főbb állomásait, illetve bemutatta a művészeket és műsorukat, Horváth Árpád SJ templomigazgató pedig a 2017 késő őszén indított sípörökbefogadási akcióról szólva elmondta, miért helyes több mint százmillió forintot költeni az orgonára (például közösségi programok helyett), és kifejtette, hogyan és miért szabad jazz-zenét játszani egy templomban.

Másnap reggel hétkor már a bontást kezdték meg az orgonaépítők, s a Faragó Attila által vezetett csapat öt nap alatt végzett is a hangszer elszállításával. Munkájuk nyomán napról napra bontakozott ki az orgonaszekrény takarásából a templom pompás rózsaablaka, melyből terveink szerint a helyreállítás után jóval több látszik majd, mint eddig. (A rozetta elől elbontott sípokat lehet örökbe fogadni.) A tervek szerint nyárra elkészül az új – az 1909-es eredeti mintájára készülő – szentély-játszóasztal, s egy éven belül visszakerülhet helyére a kívül-belül megújult, s stílushűen, de a mai kor színvonalán és kimagasló minőségben bővített Wegenstein-orgona. A teljes projekt mintegy 120 millió forintból valósul meg a Csávossy-program keretében, az Emberi Erőforrás Minisztériuma által biztosított központi fejlesztési forrásból, a Nemzeti Kulturális Alap és a Józsefvárosi Önkormányzat, valamint az adományozók támogatásával. A helyreállítást és bővítést Hajdók Judit orgonaművész tervei alapján, Szabó Balázs orgonaszakértő irányításával az Aeris Orgona Kft. végzi. Az átmeneti időszakban a Párbeszéd Háza digitális orgonája szól a szentélyből.

Megosztom ezt a cikket:
Frissítve: 2019. január 21.